Cinéphage is a production company founded in 2007 by Victor Ede and Jean-Robert Viallet, based in Marseille since 2009. Initially conceived as a production workshop, it has been producing its own projects since 2014.


Cinéphage is a member of SPI, LPA, Procirep, the EURODOC network, and a shareholder in Tënk. Victor Ede has served on several committees and is currently an expert for Media Creative Europe, a member of the CNC FAIA and Auvergne-Rhône-Alpes regional committees, co-chair of LPA and a member of DAE.


With a catalogue of eighteen films, five in production and a large slate in development, a few recurring themes emerge that could define an editorial line:


- Many of our projects focus on childhood and the transition to adulthood (CONGO PARADISO in the Democratic Republic of Congo, BOY SALOUM in Senegal, LOIN DES QUARTIERS NORD in Marseille, KIX in Hungary, MY SUMMER HOLIDAYS and THE MOUNTAIN WON'T MOVE in North Macedonia,


- The theme of resilience in the face of conflict comes up regularly (CONGO PARADISO again, but also PRIVACY OF WOUNDS in Syria, TIMESTAMP in Ukraine and the films currently in production ISTHMUS, ASHES and WAR FEVER (in Syria and Ukraine respectively)


- Our civic concerns for the environment are reflected in our projects (L'HOMME A MANGÉ LA TERRE, of course, and soon its sequel ADAPTATION, as well as CARROUSEL and the Swedish film UNANIMAL.


- Today, the majority of Cinéphage films are directed by women. Films by Marie Mandy, Petra Seliskar and, more recently, Isabelle Ros, Zoya Laktionova, Kateryna Gornostai and Helena Wittmann are proof of our commitment to female filmmakers.


- Secondly, there is a way of engaging with Europe, particularly Eastern Europe, with projects in Romania, Hungary, Slovenia, Croatia, Greece, North Macedonia, Georgia and Ukraine. Victor Ede's regular presence at festivals and forums in Eastern Europe demonstrates a desire to bring Eastern and Western Europe closer together and to make a modest contribution to the construction of a Cultural Europe, promoting awareness of this ‘other Europe’ among our audiences.


- Finally, the loyalty of our many directors and partner productions, many of whom have renewed their trust in us for a second project, is an important source of momentum for the production company and the team.


2025 is an important year for the company, which is releasing six films at the same time, with prestigious selections at the Berlinale, Fipadoc, CPH:Dox, Visions du Réel, Doc Edge, Doc Barcelona and Doc München. We are also celebrating our twentieth co-production country, including 12 European countries.

Cinéphage est une société de production créée en 2007 par Victor Ede et Jean-Robert Viallet, et installée depuis 2009 à Marseille. Conçue initialement comme un atelier de production, elle pro- duit depuis 2014 ses propres projets.


Cinéphage est membre du SPI, de LPA, de la Procirep, du réseau EURODOC, actionnaire de Tënk. Victor Ede a participé à plusieurs commissions, il est actuellement expert pour Media Creative Europe, membre des commissions CNC FAIA et Région Auvergne-Rhône-Alpes, co-président de LPA et membre de DAE.


Avec maintenant un catalogue de dix-huit films, cinq en production et un important slate en développement, on peut constater quelques récurrences qui pourraient dessiner une ligne éditoriale:


- Beaucoup de nos projets se penchent sur l’enfance et le passage à l’âge adulte (CONGO PARADISO au Congo RDC, BOY SALOUM au Sénégal, LOIN DES QUARTIERS NORD à Marseille, KIX en Hongrie, MY SUMMER HOLIDAYS et THE MOUNTAIN WON’T MOVE en Macédoine du Nord,


- Le motif de la résilience aux conflits revient régulièrement, (CONGO PARADISO encore, mais aussi PRIVACY OF WOUNDS en Syrie, TIMESTAMP en Ukraine et les films en cours ISTHMUS, ASHES, ou WAR FEVER (respectivement en Syrie et en Ukraine)


- Nos préoccupations citoyennes pour l’environnement se retrouvent dans nos projets (L’HOMME A MANGÉ LA TERRE bien-sûr, et bientôt sa suite ADAPTATION, ainsi que CARROUSEL ou encore le film suédois UNANIMAL.


- On constate aujourd’hui que les film de Cinéphage comptent une large majorité de réalisatrices. Les films de Marie Mandy, Petra Seliskar ou plus récemment d’Isabelle Ros, Zoya Laktionova, Kateryna Gornostai ou Helena Wittmann sont les marques d’un engagement avec les femmes cinéastes.


- Ensuite, une manière de pratiquer l’Europe, et particulièrement à l’Est, avec des projets en Roumanie, Hongrie, Slovénie, Croatie, Grèce, Macédoine du Nord, Géorgie ou Ukraine... La présence récurrente de Victor Ede dans les festivals et forums de l’Est de l’Europe témoigne d’une intention de rapprocher Est et Ouest européens et contribuer modestement à la construction d’une Europe Culturelle, favorisant la connaissance de nos publics de cette « autre Europe ».


- Et pour finir, une certaine fidélisation des réalisatrices, des réalisateurs, et des productions partenaires qui sont nombreux.ses à nous renouveler leur confiance pour un deuxième projet, c’est une dynamique importante pour la production et pour l’équipe.


2025 est une année importante pour la société qui sort six films en même temps avec des sélections prestigieuses à la Berlinale, au Fipadoc, CPH:Dox, Visions du Réel, Doc Edge, Doc Barcelona ou Doc München. Nous fêtons également notre vingtième pays de coproduction dont 12 pays européens.

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